piątek, 19 września 2014

Ślady wąskotorówki czyli tropem starego zdjęcia

Parowozownia w Krzaku, wg informacji Ireny Kępińskiej na pierwszym planie w środku stoi inż. Mościbrodzki.  To trochę mało, zasięgnąłem opinii największego eksperta w dziedzinie kolei wąskotorowych na naszym terenie - Huberta Chwedyka, autora książki : "Koleje wąskotorowe Ordynacji Zamojskiej" (książka dostępna w bibliotece w dziale Regionalne, nr. inw. 24344)
Otóż pan Hubert Chwedyk pisze do mnie w mailu na temat tego zdjęcia:
'Na zdjęciu widoczny jest parowóz nr 7 Cukrowni "Klemensów" tzw. "Brigadelokomotive". Maszyny te budowane były dla potrzeb niemieckiej armii dla kolejek polowych podczas I wojny światowej. Kilka firm niemieckich budowało ten sam wzór lokomotyw. Na zdjęciu tabliczka znamionowa, wydaje mi się że jest z firmy "Henschel Sohn Cassel". O tyle sprawa ta jest ciekawa, że dotychczasowy spis oznaczeń lokomotyw w Cukrowni Klemensów wskazuje, że lokomotywa o nr 7 to parowóz zbudowany dopiero w 1940 r. Zatem kolejna ciekawa zagadka, najprawdpdbniej błąd urzędników cukrowni przy nadawaniu numeracji.
Budynek - remiza wąskotorowa dwustanowiskowa (na dwie lokomotywy). Dokładnie nie wiadomo, z którego roku pochodzi, jednak w wykazie inwestycji dla kolei wąskotorowej z 30 lipca 1931 roku, widnieje że za remizę w Ruskich Piaskach wydano 11.400 złotych.'
Wielkie podziękowania dla pana Huberta za błyskawiczne i wyczerpujące informacje.
Budynek ten jeszcze stoi, postanowiliśmy więc pójść z Ireną Kępińską  i zrobić zdjęcie tego co zostało do dziś. Dzisiaj budynek z przybudówkami mieszkalnymi jest zrujnowany. Zdjęcia:

Pani Irena pokazuje pozycję odnoszącą się do zdjęcia z Jej domowego archiwum.
Stare zdjęcie z parowozem  zrobione zostało z drugiej strony budynku ale teraz są tam szpecące przybudówki i krzaki.  Brama boczna jest na zdjęciu widoczna. Może jeszcze jedno zdjęcie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz